De circulaire kleding van Blue Loop Originals

Als je van outdoor activiteiten houdt, weet je hoe belangrijk het is om goede kleding te hebben. Kleding die je beschermt tegen de elementen, die comfortabel zit en die lang meegaat en duurzaam is. Bij Kathmandu zijn we trots om je kennis te laten maken met Blue LOOP Originals, een Nederlands merk dat kleding maakt van gerecyclede materialen, zoals oude spijkerbroeken, wollen truien en polyester textielafval. Zo draag je bij aan een circulaire economie, waarin afval een nieuwe grondstof wordt.

1. Een alternatief voor de wegwerpcultuur

Blue LOOP Originals is ontstaan uit een passie voor denim en een bewustzijn van de impact van de mode-industrie op het milieu. De oprichters wilden een alternatief bieden voor de wegwerpcultuur en de vervuiling die gepaard gaat met het produceren van nieuwe kleding. Ze begonnen met het verzamelen van oude jeans, die ze in stukken knipten en verwerkten tot nieuwe garens. Van deze garens maakten ze weer nieuwe kledingstukken, zoals truien en shirts. Zo ontstond het concept van Blue LOOP Originals: kleding gemaakt van gerecycled denim. De missie van Blue LOOP Originals is dan ook ‘WORN to REBORN’. Zij willen afgedankte kleding een hoogwaardig tweede leven willen geven. Zodat minder textielafval wordt verbrand of op de vuilnisbelt beland en meer kleding wordt gerecycled.

2. Een veilige circulaire productieketen

Maar Blue LOOP Originals maakt allang niet meer alleen kleding van gerecyclede spijkerbroeken. Ze hebben ook een collectie van functionele outdoorjassen, die gemaakt zijn van 100% gerecycled polyester. Zoals Virga Iso Parka, Virga Iso Long Jacket en de Virga Shells.  Deze jassen zijn waterdicht, ademend en warm en hebben een stoere en tijdloze uitstraling. Daarnaast zijn de jassen ontworpen volgens hun circulaire ontwerpstrategie en zijn ze vrij van ‘Forever Chemicals’. Zij maken gebruik van de PFAS-vrije C0 DWR coating van het Zweedse merk OrganoTex®. Want naast dat PFAS enorm slecht is voor jou en de natuur, zorgt het ook voor problemen bij de recycling van kleding. Voor een veilige circulaire textielketen is het belangrijk dat textiel met zogenoemde ‘zeer zorgwekkende stoffen’ niet gemixt worden met ander textiel. Dus als je jas na vele avonturen in de buitenlucht is versleten, dan kunnen de materialen opnieuw gebruikt worden! 

3. Goed onderhoud

Het is belangrijk om een waterdichte jas goed te onderhouden. Als vuil van binnenuit of buitenaf in de jas trekt, werken de technische eigenschappen niet meer goed. Een natte buitenstof vermindert het ademende vermogen van een kledingstuk met ongeveer 70%. Dit betekent dat het kledingstuk koud en zwaarder aanvoelt en je van binnen nat wordt. Door je jas regelmatig te wassen en opnieuw te impregneren, behoud je de functionele eigenschappen en verleng je de levensduur. Was je kleding met een duurzaam en geschikt wasmiddel. 

4. Ontdek Blue Loop Originals

Ben je benieuwd geworden naar de kleding van Blue LOOP Originals? Kom langs in onze winkels of bekijk de collectie alvast online. Wij hebben een mooi assortiment van hun kleding, en we vertellen je er graag meer over. Blue LOOP Originals is een merk dat je met trots kunt dragen, want je draagt niet alleen een mooi kledingstuk, maar ook een stukje geschiedenis en een stukje toekomst.

Bekijk onze collectie van Blue Loop hier >

 

Cookies.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die je aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Raadpleeg de Privacy & Voorwaarden-pagina van Google voor meer informatie. Klik op 'Ik ga akkoord' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele cookies. Wil je zelf bepalen welke cookies er geplaatst worden klik dan hier.
Noodzakelijke cookies
Personalisatie cookies
Analytische cookies
Marketing cookies
Logo